Του Ιωάννου Βιδάλη*
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ – Οι Ευαγγελιστές επισημαίνουν ότι η Γέννηση του Θεανθρώπου είχε αναγγελθεί από τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης πολλούς αιώνες πριν από την Ενανθρώπησή Του.
Την πρώτη προφητεία τη βλέπουμε στο Βιβλίο της Γέννησης. Δίδεται – στον συγγραφέα του βιβλίου τον Μωυσή – από τον ίδιο τον Θεό αμέσως μετά την πτώση των Πρωτοπλάστων, σύμφωνα με την οποία «το σπέρμα της γυναικός» (Εκείνος που θα γεννηθεί από μια γυναίκα) θα συντρίψει την κεφαλή του «όφεως» – διαβόλου (Γεν. 3,15).
Οι Προφήτες είχαν δει συγκεκριμένα γεγονότα, συνδεόμενα με τη Γέννηση του Ιησού.
Οκτακόσια χρόνια πριν ο προφήτης Ησαΐας λέγει ότι ο Χριστός θα γεννηθεί από παρθένο (Ησ. 7,14) και θα καλείται Εμμανουήλ, που σημαίνει «ο Θεός μεθ΄ημών». (Ησ. 7,14)
Στη συνέχεια ο προφήτης Μιχαίας θα διαλαλήσει ότι θα γεννηθεί στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας (Μιχ. 5,2) και θα ονομασθεί Ναζωραίος (Ματθ. 2,23), το διασώζει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος από εβραϊκή προφορική παράδοση.
Είχαν δει επίσης οι απεσταλμένοι του Θεού την προσκύνηση των Μάγων, τόσο ο Ησαΐας, όσο και ο Δαυίδ (Ψαλμ. 71, 10-11, Ησ. 60,6).
Ο Προφήτης Ιερεμίας μίλησε για την ταραχή του Ηρώδη και της αυλής του όταν έμαθαν για τη Γέννηση του Νέου Βασιλιά (Ιερ. 4,9) αλλά και για τον θρήνο για τη σφαγή των νηπίων (Ιερ. 38,15).
Ο Ησαΐας προλέγει πάλι για τη φυγή του Παιδιού στην Αίγυπτο ( Ησ. 19,1) και ο προφήτης Ωσηέ την επιστροφή Του από την χώρα αυτή (Ωσ. 11,1).
Ο δε Ιεζεκιήλ διακηρύττει στο 42 Κεφάλαιο του βιβλίου του ότι ο Βαπτιζόμενος Κύριος θα αγιάσει τα ύδατα και ο προφήτης Ιερεμίας, ως λιοντάρι θα αναδυθεί από τον Ιορδάνη (27,44).
Τονίζοντας την ιστορική Γέννηση και καταγωγή του Ιησού, οι Ευαγγελιστές δεν αρνούνται την προύπαρξή Του ως Θεού, ούτε πιστεύουν ότι άρχισε να υπάρχει, ότανγεννήθηκε από την Παρθένο Μαρία. Δέχονται την προαιώνια ύπαρξη του Κυρίου Ιησού.
Εντάσσοντας τη Γέννηση στο τοπικό και χρονικό της πλαίσιο, οι ιεροί Ευαγγελιστές τονίζουν ότι ο Ιησούς Χριστός γεννήθηκε στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας (Ματθ. 2,1), την εποχή που βασίλευε εκεί ο Ηρώδης (Ματθ. 2,1), όταν ηγεμόνας της Συρίας ήταν ο Κυρήνιος (Λουκ. 2,2) επί Ρωμαίου αυτοκράτορος Καίσαρος Αυγούστου (Λουκ. 2,1), ο οποίος διέταξε τη γενική απογραφή των υπηκόων της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Εν κατακλείδι, όπως προλέγει και ο προφήτης Δανιήλ, η Βασιλεία Του δεν θα λείψει ποτέ, σε καμμία άλλη δεν θα δώσει τόπο, θα εκταθεί, θα υψωθεί και θα υπάρχει στους αιώνες των αιώνων (Δαν. 2,44).
Καλά και Ευλογημένα Χριστούγεννα.
Ως βασική πηγή συγγραφής χρησιμοποιήθηκε το έργο:
Μαρτυρίαι των θεοπνεύστων Γραφών και αγίων περί της εξ ουρανού επί της γης μονογενούς Θεού Λόγου παρουσίας, και των δι΄ αυτού γενομένων θαυμάτων και του πάθους και της αναστάσεως και της δευτέρας και μελλούσης επιφανείας.
Σύγγραμμα του αγίου Επιφανίου Επισκόπου Σαλαμίνος της Κύπρου.
ΒΕΠΕΣ, τόμ. 77 ος . Έκδοση της Αποστολική Διακονία.
Επί πλεόν κείμενα από τις ιστοσελίδες του διαδικτύου.
* Πτ. Θεολογίας, Προϊστ. Γραφείου Κατηχήσεως και Νεότητος, της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος