Με επιτυχία περατώθηκαν οι εργασίες του 7ου Πανελληνίου Συνεδρίου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος, το οποίο πραγματοποιήθηκε επί τετραήμερο στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος. Την Ιερά μας Μητρόπολη εκπροσώπησαν ο π.Ραφαήλ Ευαγγέλου και οι κατηχητές Ευριπίδης Βλαχάκης και Ιωάννης Κούτλας.

Οι εργασίες του Συνεδρίου διεξήχθησαν στο Κατασκηνωτικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος «Η Αγία Αικατερίνη» στο Καινούργιο Λοκρίδος.

Τους 110 Συνέδρους, Υπευθύνους Ιερείς Νεότητος και στελέχη Νεότητος,  εκπροσώπους των κατά τόπων Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος υποδέχθηκε με εγκαρδιότητα και αγάπη ο οικείος Ποιμενάρχης, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, στους όμορφους παραθαλάσσιους χώρους του Κατασκηνωτικού Κέντρου στο Καινούργιο Λοκρίδος.

Η εναρκτήριος συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στον ειδικό συνεδριακό χώρο του Ξενοδοχείου «Γαλήνη» του Ομίλου «MITSIS» στην λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων, παρουσία του Προέδρου της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου, ο οποίος εκπροσώπησε και τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο τον Β΄, καθώς και των ομόρων Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Θηβών, Λεβαδείας και Αυλίδος κ. Γεωργίου και Καρπενησίου κ. Γεωργίου, ως και του οικοδεσπότη Μητροπολίτου, Φθιώτιδος κ. Συμεών.

Ο Γραμματεύς της Συνοδικής Επιτροπής, Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Πολύκαρπος Μπόγρης παρουσίασε το θέμα του Συνεδρίου «Η βία ως ανθρωπολογικό πρόγραμμα. Η Ορθόδοξη θεώρηση» ενώ ανέγνωσε το πατρικό μήνυμα του Μακαριωτάτου.

Ο Μακαριώτατος στο μήνυμά του τόνισε:

«Με απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος, πραγματοποιείται για μια άλλη χρονιά η Πανελλήνια Συνάντηση των Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας μας, με σκοπό την επιμόρφωση των στελεχών μας, σε θέματα, τα οποία συνδέονται με την κατηχητική διακονία των παιδιών μας και των εφήβων, την γνωριμία και την επικοινωνία των Συνέδρων μεταξύ σας, την ανάπτυξη του διαλόγου και την ανταλλαγή απόψεων.

Το φετινό Συνέδριο θα μελετήσει και θα ασχοληθεί με ένα καίριο θέμα των ημερών μας και των κοινωνιών μας: «Η βία ως ανθρωπολογικό πρόγραμμα. Η Ορθόδοξη θεώρηση». Μέσα από τις εισηγήσεις των εκλεκτών προσκεκλημένων και τα πορίσματα των ομάδων εργασίας που θα πραγματοποιηθούν, πολλές πτυχές του προβλήματος θα φωτισθούν υπό το πρίσμα της Ορθοδοξίας θεολογίας και ανθρωπολογίας.

Σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη και εύπλαστη κοινωνική πραγματικότητα, η βία αποτέλεσε παράγοντα εξέλιξης και μετασχηματισμού των καταστάσεων, που ως πρόσφατα θεωρούσαμε δεδομένες. Η έξαρση της βίας σε όλες τις μορφές της αποτελεί σήμερα ένα γεγονός, το οποίο στο πλαίσιο της νεωτερικότητας που διαμορφώθηκε πάνω στην κοινωνία του ρίσκου, μπορεί να δράσει καταλυτικά, ανατρέποντας τις ισορροπίες σε κάθε πτυχή του συγχρόνου βίου, από την καθημερινότητα στην γειτονιά, το σχολείο και τους χώρους εργασίας, έως την πολιτική και την θρησκεία. Με δεδομένο το γεγονός, ότι η βία δεν αποτελεί σύγχρονο, αλλά διαχρονικό κοινωνικό πρόβλημα, που συνεχώς αποκτά νέα προσωπεία, η Εκκλησία έχει κληθεί πρακτικά και όχι θεωρητικά να την αντιμετωπίσει στο πεδίο της κοινωνικής δράσης, αναγνωρίζοντας ότι η αντι-βία αποτελεί θεμελιώδη χριστιανική επιταγή και μία εκ των βάσεων διδασκαλίας του Σωτήρας μας Χριστού και των Πατέρων της Εκκλησίας.

Χρέος των ορθοδόξων είναι, αντλώντας από τον πλούτο της Παραδόσεως, των βιωμάτων και των αρχών της Ορθοδοξίας, να συμμετάσχουν στην οικουμενική προσπάθεια αναζητήσεως των ενδεδειγμένων λύσεων προς την κατεύθυνση για την επικράτηση δικαιοσύνης, ειρήνης, ευαγγελικής αγάπης και συναλληλίας. Ο Χριστιανός άνθρωπος και η βία είναι ασύμβατα μεταξύ τους.

Τα ποικίλα φαινόμενα ψυχολογικής και σωματικής βίας θεωρούνται απολύτως απαράδεκτα και τα καταδικαστέα σύμφωνα με την Αγία Γραφή, την εκκλησιαστική μας παράδοση και την χριστιανική ηθική γενικότερα. Και τούτο διότι είναι αδύνατον να συνυπάρξει η βία με την αγάπη, αφού στην βία εμφωλεύουν η κακότητα, ο εγωισμός και ο θάνατο, ενώ στην αγάπη ακτινοβολεί το φέγγος του ουρανού, η ταπείνωση, η χαρά και η ειρήνη του Θεού.

Εάν: «ὀ Θεος ἀγάπη ἐστί, και ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει και ὁ Θεός ἐν αὐτῷ» (Α’ Ἰωαν. 4, 16), τότε ο άνθρωπος που χρησιμοποιεί βία εναντίον του συνανθρώπου, δεν έχει ως κίνητρο την αγάπη και την ελευθερία του Θεού, αλλά το μίσος, την εκμετάλλευση και την ασυδοσία.

Γι’ αυτό, ας συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της βίας, η οποία αμαυρώνει τον πολιτισμό, κάνει τον άνθρωπο απάνθρωπο, καταργεί τον σεβασμό, την αξιοπρέπεια  και μάχεται την ίδια την ζωή.

Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, με την βαθειά πείρα τους και την γνώση της ανθρώπινης ψυχής, θεωρούν ότι η βία, η καταστροφικότητα, η αχαλίνωτη συμπεριφορά, συχνά, είναι απότοκα της υπερηφάνειας και κατ΄επέκτασιν του θυμού και της οργής: «Θυμοῦ εἰσι πάθη, ὀργή, πικρία, κραυγή, ὀξυχολία, θράσος, τύφος, ἀλαζονεία, καί εἴ τι ἕτερον», τονίζει ο Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης.

Ο χριστιανός που ακολουθεί τον δρόμο του Χριστού δεν είναι δυνατό να συμφωνεί με καμιά μορφή βίας. Όχι επειδή επιθυμεί να συντηρήσει ή συμφωνεί με την κρατούσα τάξη πραγμάτων, αλλά ακριβώς ένεκα της βαθειάς και ριζικής διαφωνίας τους. Σωστότερα, η χριστιανική θεωρία και πρακτική έχει μία ανθρωπολογική αφετηρία, τελείως από αυτήν που επικαλούνται οι διάφοροι πολιτικοί ή κοινωνικοί μεταρρυθμιστές. Ο χριστιανός δεν βλέπει γύρω του φίλους και εχθρούς, αλλά αδελφούς του Χριστού, άξιους της αγάπης του και της προσευχής του.

Βλέπει περισσότερο από τον καθένα την αδικία, την καταπίεση, απανθρωπιά. Μόνο που δεν σταματά στην επιφάνεια, αλλά προχωρεί στο βάθος της ψυχής για να βρει τα αίτια και τον τρόπο αλλαγής. Γι΄αυτό, αντιτίθεται σε κάθε μορφή βίας που μεταβάλει τον άνθρωπο σε μέσο, που αδιαφορεί για την ψυχή του, που τον δηλητηριάζει με το μίσος και την διχόνοια. Σκοπός του χριστιανισμού, άλλωστε, δεν είναι να αλλάξει το περίβλημα, αλλά το βάθος του κόσμου με την προοδευτική προσαρμογή του στον κόσμο του Χριστού.

Συμπερασματικά, λοιπόν, θα λέγαμε πως ο χριστιανισμός αντιτίθεται όχι μόνο στο έγκλημα και την τρομοκρατία, αλλά σε κάθε μορφή βίας, από σεβασμό και αγάπη στον άνθρωπο. Το «όχι» του χριστιανού στην βία, δεν είναι εξάλλου πρόσχημα για βόλεμα και απομόνωση από τα κοινά, αλλά αφετηρία για ένα διαρκές πνευματικό «παρών» σε όλα τα καυτά προβλήματα της εποχής και του τόπου του.  Είναι η καθημερινή παρουσία του στον κοινωνικό χώρο, η συνεχής διαμαρτυρία του για περιφρόνηση του ανθρώπου, η αγωνία του για την πορεία του κόσμου.

Θερμές ευχαριστίες οφείλονται στον Πρόεδρο της Συνοδικής Επιτροπής επί της Χριστιανικής Αγωγής και της Νεότητος,           Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σιδηροκάστρου κ. Μακάριο, για την πρωτοβουλία αυτή, στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο οποίος με πολλή αγάπη και χαρά φιλοξενεί το 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, τους εκλεκτούς ομιλητές του Συνεδρίου, τον Γραμματέα της Συνοδικής Επιτροπής Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Πολύκαρπο Μπόγρη και όλους όσους κοπίασαν για την άρτια διεξαγωγή του Συνεδρίου.

Εύχομαι ο Τριαδικός Θεός να ευλογήσει τις εργασίες του Συνεδρίου, επιδαψιλεύοντας την Χάρη Αυτού σε όλους τους συμμετέχοντες κατά την διακονία τους στην κατά Θεόν διαπαιδαγώγηση των νέων μας».

Χαιρετισμό απηύθυναν, ο Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, ο οποίος και ευχαρίστησε εκ καρδίας τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών για την αρχοντική φιλοξενία του Συνεδρίου και την αγάπη προς όλους τους συνέδρους, τους ομιλητές, αλλά και όλους τους συνεργάτες κληρικούς και λαϊκούς της Μητροπόλεως Φθιώτιδος, οι οποίοι εργάστηκαν αόκνως για την διαξαγωγή του εν λόγω Συνεδρίου, ενώ συνεχάρη με επαινετικά λόγια αγάπης και τον Γραμματέα της Συνοδικής Επιτροπής Αρχιμ. π. Πολύκαρπο Μπόγρη και όλα τα στελέχη της Επιτροπής, αλλά και τους εκλεκτούς ομιλητές.

Ο Άγιος Σιδηροκάστρου χαρακτηριστικά σημείωσε:

«Είμεθα φιλοξενούμενοι του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών στα Καμένα Βούρλα. Η λέξη Καμένα Βούρλα είναι της «μόδας». Δυστυχώς βλέπουμε μετά λύπης μας τον τελευταίο καιρό ότι έχουν κατακαεί η Ρόδος, μεγάλο μέρος της περιοχής της Αλεξανδρουπόλεως, στην Θήβα, στην Βοιωτία, όπου έγιναν πολλές ζημιές στο Μοναστήρι του Οσίου Λουκά, περί του οποίου ο Μακαριώτατος τρέφει πολύ μεγάλη αγάπη και έχει μεγάλη στεναχώρια. Η φωτιά είναι ένας τρόπος βίας και κατ΄άνθρωπον, αλλά και στο περιβάλλον και δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα στην ζωή του ανθρώπου και όλου του οικοσυστήματος.

Στην Επιτροπή Νεότητος υπηρετώ 33 χρόνια και ως Πρόεδρος της Επιτροπής μία δεκαετία.

Με αισθήματα συγκίνησης χαιρετίζω το παρόν Συνέδριο, το οποίο πραγματοποιείται από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος και την Συνοδική Επιτροπή Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος.

Θα μου επιτρέψετε να ευχαριστήσω όλους όσους συνέργησαν στο να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης και αυτού του Συνεδρίου με πρώτο τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας, τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπό μας, κ.κ. Ιερώνυμο, ο οποίος μας στέκεται ως Πατέρας καλύτερα από Πατέρας και Αδελφός, καλύτερα από Αδελφός. Στην αγάπη του και στην στήριξή του οφείλονται οι επιτυχείς διεξαγωγές όλων των Συνεδρίων της Επιτροπής μας.

Ευχαριστώ τον αεικίνητο και κατά πάντα αποτελεσματικό φιλοξενούντα Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών με τον οποίο από καιρό είμαστε σε επικοινωνία για την άψογη διεξαγωγή του Συνεδρίου».

Ο Βουλευτής Φθιώτιδος κ. Ιωάννης Σαρακιώτης, μέλος και υπεύθυνος Οικονομικών της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας, καθώς και ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Φθιώτιδος κ. Ηλίας Σανίδας, αναφέρθηκαν στον χαιρετισμό τους στην σπουδαιότητα της διεξαγωγής και φιλοξενίας του Συνεδρίου στην Φθιώτιδα.

Ο οικείος Ποιμενάρχης, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών στον χαιρετισμό του, αρχικά αναφερόμενος στην παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θηβών, Λεβαδείας και Αυλίδος κ. Γεωργίου ανέφερε:

«Θα μου επιτρέψετε πριν από ο,τιδήποτε άλλο, κατά χρέος και διερμηνεύοντας τα συναισθήματα όλων σας, να εκφράσουμε τη συμπαράστασή μας στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Θηβών Λεβαδείας και Αυλίδος κ. Γεώργιο για τη δοκιμασία την οποίαν υπέστη το Βασιλομονάστηρο και Αρχοντομονάστηρο της Ρούμελης, το Μοναστήρι που ενέπνευσε αγωνιστές και ήρωες και αποτέλεσε κοιτίδα ελευθερίας και παλιγγενεσίας για όλη τη Ρούμελη, το Μοναστήρι που ανδρείωσε τον Αθανάσιο Διάκο και όχι μόνο, για τη δοκιμασία που πέρασε, αλλά και τη δοκιμασία που περνάει και τη δοκιμασία που θα περάσει. Η σημερινή σας ανακοίνωση Σεβασμιώτατε μας βρίσκει αλληλέγγυους, ομόψυχους, ομόγνωμους, ομοκάρδιους».

Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος στο καλωσόρισμα του προς τους Συνέδρους και τους συμμετέχοντας στο 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, σημείωσε:

«Είναι τιμή και ευλογία για την Μητρόπολη μας,  το ότι πραγματοποιείται εδώ στη Μητρόπολή μας το 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο. Μάλιστα το 2021 πάλι η Συνοδική Επιτροπή μας ετίμησε, τον Δεκέμβριο του 2021, με το Πανελλήνιο Συνέδριο Κατηχητών με επετειακό χαρακτήρα γύρω από το μήνυμα της Επανάστασης του 1821 στην κατήχηση, πάλι με την υψηλή παρουσία του Σεβασμιωτάτου Αγίου Σιδηροκάστρου του κ. Μακαρίου και άλλων πατέρων στο Πνευματικό και Διοικητικό Κέντρο στην έδρα της Μητροπόλεως μας στη Λαμία. Αυτό το Συνέδριο, αφού η Ιερά Σύνοδος ενέκρινε με εισήγηση του Μακαριωτάτου ενέκρινε παμψηφεί να πραγματοποιηθεί στη Μητρόπολή μας επιλέξαμε αυτήν εδώ την περιοχή για δύο λόγους πολύ σημαντικούς.

Ο πρώτος λόγος είναι γιατί είναι το Κέντρο του νεανικού έργου της Μητροπόλεως μας, το Κατασκηνωτικό Κέντρο « Η Αγία Αικατερίνη» στο Καινούργιο Λοκρίδος, που θα πραγματοποιηθούν όλες οι Συνεδρίες, αλλά και η διαμονή των συμμετεχόντων.

Ο δεύτερος και σημαντικός λόγος, για τον οποίο επιλέξαμε απόψε να ξεκινήσουμε από εδώ, από τα Καμένα Βούρλα, την κοιτίδα και την καθέδρα της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Θερμοπύλων και Μενδενίτσης είναι ότι αυτός ο τόπος, έχει μία προοπτική αναπτύξεως οικονομικής, τουριστικής και κοινωνικής.

Το τελευταίο, το οποίο θα ήθελα να αναφέρω είναι ότι έχουμε κοντά μας αρωγούς την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος αλλά και τη στήριξη του ιδιωτικού τομέα με την χορηγία από την εταιρεία ανακύκλωσης «ΤΕΧΑΝ».

Κατακλύοντας τον λόγο του ο Σεβασμιώτατος κ, Συμεών σημείωσε:

«Οι εκκλησιαστικές εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες φανερώνουν ότι η Εκκλησία μπορεί να συνενώνει  δυνάμεις εκκλησιαστικές, Βουλευτικές, Περιφερειακές, Αυτοδιοικητικές αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα. Αυτή είναι η δύναμη της Εκκλησίας, στην οποία καλούμεθα όλοι να πιστέψουμε, αλλά και ευχαριστώ και τα τοπικά μέσα ενημερώσεως και αυτή την ώρα με ζωντανή μετάδοση και είναι πολύ σημαντικό για όλους μας, να μεταδίδεται  το μήνυμα της Εκκλησίας, που είναι μήνυμα ελευθερίας και αγάπης να περάσει δι΄ ημών σε όλη τη νεότητα, σε όλα τα στελέχη μας, σε όλους τους συνεργάτες μας. Είναι μεγάλη τιμή για τη Μητρόπολή μας. Σας ευχαριστούμε πολύ».

Ακολούθησε η παρουσίαση της κεντρικής εισηγήσεως με θέμα:

«Η βία ως ανθρωπολογικό πρόβλημα. Η ορθόδοξη θεώρηση», με εισηγητή τον Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερο π. Αντώνιος Καλλιγέρης Διευθυντή του Ιδρύματος Προστασίας της Οικογενείας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Μετά την εισήγηση ακολούθησε εποικοδομητικός διάλογος επί της εισηγήσεως, ενώ η πρώτη ημέρα του Συνεδρίου έκλεισε με  δείπνο  προς τιμήν των Συνέδρων στον αύλειο χώρο του Ξενοδοχείου, κατά την διάρκεια του οποίου,  η ορχήστρα του Ωδείου της Ιερά Μητροπόλεως Φθιώτιδος  «Γερμανός ο Μελωδός υπό τον Διευθυντή του Ωδείου Δρ. κ. Ανδρέα Ιωακείμ και τους καθηγητές του Ωδείου παρουσίασαν ένα όμορφο καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Το πρωί της Παρασκευής 1 Σεπτεμβρίου, 2ης ημέρας του Συνεδρίου, στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης, εντός του Κατασκηνωτικού Κέντρου τελέσθηκε η Ακολουθία του Όρθρο και ακολούθως η Θεία Λειτουργία, και ακολούθως ο αγιασμός υπό του Αγίου Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου επί τη 1ητου νέου Εκκλησιαστικού Έτους.

Ο κ. Κωνσταντίνος Κορναράκης, Τακτικός Καθηγητής στο Τμήμα  Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α.. παρουσίασε την εισηγήση με θέμα: «Ο ρόλος της οικογένειας στην γένεση τού προβλήματος της βίας και στην πρόληψή του». Ακολούθησε ευρύς διάλογος επί της εισηγήσεως.

Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε διαλεκτική συζήτηση  στρογγυλής τράπεζας με θέμα: «Η διαφυλική  αγωγή στην ορθόδοξη κατήχηση», στην οποία συμμετείχαν: ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο κ. Κωνσταντίνος Κορναράκης, Τακτικός Καθηγητής στο Τμήμα  Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α., ο κ. Ελευθέριος Ελευθεριάδης, ψυχολόγος, καθώς και  ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης π. Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλος, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος.

Το πρωί του Σαββάτου μετά την Ακολουθία στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης και την παράθεση του πρωινού οι σύνεδροι στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους του καταπράσινου, παραθαλάσσιου Κατασκηνωτικού Κέντρου δημιούργησαν 3 ομάδες εργασίας, στις οποίες πραγματοποιήθηκε η εισήγηση επί σχετικών θεμάτων και στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε συζήτηση με  στόχευση την δημιουργία κατηχητικής πρότασης και σχεδιάσματος επί των θεμάτων.

Η 1η ομάδα εργασίας με υπεύθυνη την κα. Ιωάννα Βγόντζα, Εκπαιδευτικό, είχε ως θέμα: «Μιλώντας στα παιδιά για την αξία του ανθρωπίνου προσώπου (κατηχητική πρόταση)».

Η 2η ομάδα εργασίας με υπευθύνους τον: κ. Σωτήριο Κόλλια Δρ. Θεολογίας και την κα. Δέσποινα Ζαμάνη Φιλόλογο – Θεολόγο είχε ως θέμα: «Μιλώντας σε εφήβους για την αξία του ανθρωπίνου προσώπου (κατηχητική πρόταση)».

Η 3η ομάδα εργασίας με υπεύθυνη την κα. Μαρία Ξηρουχάκη, Ψυχολόγο είχε ως θέμα: «Ποιμαντική διακονία του γάμου».

Στην συνέχεια ακολούθησε συζήτηση με βάση τις έρευνες των ομάδων στις οποίες τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος και ο οικείος Ποιμενάρχης, Φθιώτιδος κ. Συμεών, ενώ τον συντονισμό των ομάδων, της παρουσίασης της έρευνας και της συζήτησης είχε ο Γραμματεύς της Συνοδικής Επιτροπής Αρχιμ. π. Πολύκαρπος Μπόγρης.

Το απόγευμα οι Σύνεδροι, συνοδευόμενοι από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών μετέβησαν στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Οσίου Αγάθωνος, καθώς και στην μαρτυρική πόλη της Υπάτης.

Στην Υπάτη επισκέφθηκαν την γραφική πλατεία, καθώς και το Πρότυπο «Κακογιάννειο» Αστεροσχολείο της Υπάτης, το οποίο και αποτελεί μια καινοτόμο εκπαιδευτική δράση για τη μελέτη και διάδοση της επιστήμης της Αστρονομίας, μοναδικό σε ολόκληρη την περιοχή της Στερεάς Ελλάδος. Ιδιαίτερη ήταν η φιλοξενία από τον υπεύθυνο της ξενάγησης  κ. Γιάννη Ζαπαντιώτη αλλά και από την Πρόεδρο του Συλλόγου Αινιάνων Υπάτης κ. Μαρία Λαϊνά, η οποία προσέφερε στους συνέδρους ενθύμια και δώρα από την Υπάτη.

Ακολούθως, οι σύνεδροι, έφθασαν στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αγάθωνος, όπου και έγιναν δεκτοί με περισσή αγάπη και εγκαρδιότητα από τον Άγιο Καθηγούμενο της Μονής Αρχιμ. π. Γερμανό Γιαντσίδη και τους Πατέρες της Αδελφότητος.

Προσεκύνησαν τη θαυματουργό εικόνα της Παναγίας της Αγαθωνίτισσας και το άφθαρτο σκήνωμα του Οσίου και Θεοφόρου πατρός ημών Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου, ενώ συμμετείχαν και στον Αναστάσιμο Αρχιερατικό Εσπερινό που τελέσθηκε στο Καθολικό της Μονής, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου κ. Συμεών.

Με Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Παντελεήμονος Καμένων Βούρλων ολοκληρώθηκε την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου το Ζ’ Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος με θέμα: «Η βία ως ανθρωπολογικό πρόβλημα. Η ορθόδοξη θεώρηση», το οποίο διοργανώθηκε από την Συνοδική Επιτροπή Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος και φιλοξενήθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος στην ιστορική περιοχή της έδρας της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Θερμοπυλών και Μενδενίτσης και στον κατ΄εξοχήν χώρο Νεότητος της τοπικής Εκκλησίας, το παραθαλάσσιο και πανέμορφο Κατασκηνωτικό Κέντρο «Η Αγία Αικατερίνη» στο Καινούργιο Λοκρίδος.

Στον όρθρο χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, ενώ στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία τον κ. Συμεών πλαισίωσαν ο Γραμματεύς της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος Αρχιμ. π. Πολύκαρπος Μπόγρης, οι Άγιοι Πρωτοσύγκελλοι των Ιερών Μητροπόλεων Πειραιώς, Αρχιμ. π. Νήφων Καπογιάννης και Ελασσώνος Αρχιμ. π. Βησσαρίων Καραλάσκος και ιερείς – σύνεδροι, εκπρόσωποι των Ιερών Μητροπόλεων της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Στις Ιερές Ακολουθίες, οι οποίες μεταδόθηκαν απευθείας από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου, έψαλε ο Πρωτοψάλτης κ. Σεραφείμ Κυρίτσης, Καθηγητής του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως «Γερμανός ο Μελωδός», πλαισιούμενος από μαθητές του Ωδείου.

Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών μεταξύ άλλων ανέφερε: «Σήμερα για μία ακόμη φορά ο Κύριος μας Ιησούς, έρχεται να συνομιλήσει με τον κόσμο, έρχεται να συνομιλήσει με τον καθένα από εμάς και έρχεται με αυτή του την συνομιλία, να υπενθυμίσει στον καθένα από μας ότι και εμείς καλούμεθα να διαλεγόμεθα, καλούμεθα να συζητούμε, να ομιλούμε να μεταφέρουμε μηνύματα. Άλλοτε αυτά τα μηνύματα ο Χριστός τα μεταφέρει με άμεσο τρόπο, με άμεσο λόγο και άλλοτε με παραβολικό λόγο. Άλλοτε ομιλεί δια θαυμάτων και ενίοτε ομιλεί και δια της σιωπής. «Ὁ δέ Ἰησοῦς ἐσιώπα».

Σήμερα ομιλεί με μία εικόνα και ομιλεί γι αυτό, για το οποίο σαρκώθηκε, γι’ αυτό για το οποίο ενανθρώπισε, γι’ αυτό για το οποίο υπάρχει η Εκκλησία και υπάρχουμε όλοι μας, που είναι η Βασιλεία των Ουρανών. Έρχεται να μας φανερώσει τη Βασιλεία με την εικόνα του αμπελώνα. Φέρνει μπροστά μας τον αμπελώνα.

Τούτες τις ημέρες στο Ζ΄ Πανελλήνιο Συνέδριο των ιερέων υπεύθυνων και στελεχών Νεότητος της Εκκλησίας της Ελλάδος συζητάμε για το ανθρωπολογικό πρόβλημα της βίας, της κακοποίησης, της καταδυνάστευσης του ανθρώπου από άνθρωπο, που έχει τη βάση του σε αυτή τη νοοτροπία, ότι τα πάντα και οι πάντες μας ανήκουν, σε μία ιδιοκτησιακή αντίληψη, σε ένα σφετερισμό, σε μία λησμοσύνη ότι ο κάθε άνθρωπος δεν είναι απλώς δημιούργημα του Θεού αλλά είναι εικόνα του Θεού, είναι ο ίδιος ο Θεός, ο οποίος φανερώνεται μέσα στον κόσμο. «Εἶδες τόν ἀδελφόν σου, εἶδες Κύριον τὸν Θεόν σου». Δεν υπάρχει μεγαλύτερη και ανώτερη ανθρωπιστική έκφραση από αυτή μέσα στην ανθρώπινη γλώσσα. Η μοναχική ζωή άλλωστε εκφράζεται κατεξοχήν με συνθήματα: « δώσε αίμα και λάβε πνεύμα», «θάνε και ζήση», μερικά συνθήματα της μοναχικής ζωής. Ένα τέτοιο σύνθημα είναι κι αυτό. «Εἶδες τόν ἀδελφόν σου, εἶδες Κύριον τὸν Θεόν σου».

Όταν ο άνθρωπος καταλάβει ότι ο αδελφός είναι ο ίδιος ο Χριστός μέσα στη ζωή του, τότε δεν διανοείται καμία ιδιοκτησιακή προσέγγισή του άλλου, καμία κτητική προσέγγιση του άλλου, τότε του είναι αδιανόητη η ζήλια, ο φθόνος, η συκοφαντία, η κατάκριση από τα οποία γεννώνται όλα τα ανθρωποκτόνα πάθη με κορυφαίο αυτό της σωματικής, ψυχικής και πνευματικής βίας, η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και στην αφαίρεση της ζωής.

Την είδαμε την αφαίρεση της ζωής στο σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα. Εκεί έφτασαν αυτοί, οι οποίοι θεώρησαν ότι ο αμπελώνας δεν είναι του Κυρίου, αλλά είναι δικός τους. Αυτός είναι ο κίνδυνος που διατρέχουμε μέσα στην κοινωνία, να θεωρήσουμε ότι τα πάντα είναι δικά μας. Αυτός είναι ο κίνδυνος και η αιτία της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος, όταν ο άνθρωπος το θεωρεί ότι είναι ένα εργαλείο για την οικονομική του παραγωγή, για τη νομιμοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων του, για την απόλαυση των σχεδίων της κερδοφορίας του. Κι όμως ανήκουμε, δεν μας ανήκουν.

Ανήκουμε και μετέχουμε στα δώρα του Θεού, δεν μας ανήκουν και δεν τα σφετεριζόμαστε, αλλά τα μοιραζόμαστε και τα πολλαπλασιάζουμε μέσα από την αγάπη, την ευρυχωρία και τη μοιρασιά. Στέλνει για τη συγκομιδή ο Κύριος εργάτες, στέλνει ανθρώπους δικούς του, φτάνει στο σημείο να στείλει ακόμα και τον Υιό Του τον Μονογενή και οι διαχειριστές, οι σφετεριστές, οι νάρκισσοι, οι εγωπαθείς φτάνουν στο σημείο ακόμη και να αποκτείνουν, να δολοφονήσουν τον Υιό και Λόγο του Θεού. Να τον ανεβάσω στον Σταυρό και να δολοφονήσουν την εικόνα Του.

Αυτά είναι τα θύματα της βίας, αυτά είναι τα θύματα της αδικίας, της περιφρόνησης, της περιθωριοποίησης μέσα στην κοινωνία κι εμείς, αυτό το οποίο μας χάρισε τούτες τις ημέρες εδώ στην Λοκρίδα, στην λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων και στον επίγειο παράδεισο της «Αγίας Αικατερίνης» στο Καινούριο Λοκρίδος, αυτό που μας χάρισε η μεταξύ μας συνάντηση, 120 και πλέον συνέδρων από όλη την Εκκλησία της Ελλάδος, ήταν ότι μας υπενθύμισε η αγάπη του Θεού, ότι εμείς δεν είμαστε οι σφετεριστές του αμπελώνος, αλλά καλούμεθα να είμεθα οι γεωργοί του αμπελώνος, οι συνεργοί του Κυρίου στη Βασιλεία Του.

Καλούμεθα να είμαστε αυτοί, οι οποίοι θα είναι διατεθειμένοι ακόμα και να υποστούν για την αγάπη του Χριστού και για την αγάπη του Ευαγγελίου αυτή την κακομεταχείριση, την οποία υπέστησαν οι απεσταλμένοι του οικοδεσπότη στο σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα. Και εμείς είμαστε απεσταλμένοι, ο κατηχητής, ο εκπαιδευτής, ο παιδαγωγός, ο διδάσκαλος, ο ποιμένας, δεν υπάρχει αφ’ εαυτού του αλλά μεταφέρει το μήνυμα, είναι αγγελιοφόρος, ευαγγελιστής, μυροφόρα, κήρυκας της Ανάστασης, της αγάπης, της συνάντησης του ενός με τον άλλο. Για αυτό το σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα αντικατοπτρίζει απόλυτα όλο το νόημα, όλο το πνεύμα και όλο το περιεχόμενο του Συνεδρίου μας.

Μπορεί να το προσεγγίσαμε επιστημονικά με εισηγήσεις πραγματικά υψηλοτάτου επιπέδου, με βιβλιογραφικές παραπομπές, με ομάδες εργασίας, με διαδραστικό και σύγχρονο τρόπο, αλλά όλα αυτά τα οποία ζήσαμε τούτες τις ημέρες συμπυκνώνεται στο σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα. Νομίζω ότι και μόνο η Παραβολή του Αμπελώνος, είναι το πόρισμα του Συνεδρίου, που πραγματοποιήθηκε τούτες τις μέρες. Η κατήχηση είναι ο δικός μας Αμπελώνας.

Ήρθατε και μας ανανεώσατε, μας αναγεννήσατε, σπείρατε ένα σπόρο σε αυτό εδώ το τοπικό γεώργιο, το δικό σας σπόρο, αφήσετε το δικό σας στίγμα, αφήσατε τη δική σας αύρα, αφήσατε το δικό σας ιδρώτα, τη δική σας αγωνία για την Εκκλησία του Χριστού. Για την αγάπη του Χριστού, για τον έρωτα του Χριστού, για το Ευαγγέλιο του Χριστού αξίζει κανείς να υποφέρει, αξίζει κανείς να πάσχει, να πάσχει για να ζει, να οδυνάται για να ηδονίζεται, να βιώνει την απόρριψη, την άρνηση, την αμφισβήτηση, την αμφιβολία του κόσμου για να γεύεται την αποδοχή του Θεού, την αποδοχή των Αγίων, την ευαρέστηση των Οσίων, των ψυχών που αγαπούν τον Κύριο.

Είναι δεδομένο, ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει πρόβλημα ενσυναίσθησης. Είναι δεδομένο, το ζούμε στην καθημερινότητά μας, όπου οι άνθρωποι έχουν δυσκολία ο ένας να μπει στη θέση του άλλου, διότι όταν έχει επικεντρώσει κανείς το νου του, το βλέμμα του, τις σκέψεις του, την καρδιά του, τα σχέδια του γύρω από το μικρόκοσμο του εαυτού του δεν μπορεί να δει τίποτα άλλο, και αυτή είναι η μαρτυρική οδός, την οποία βαδίζουμε.

Μπορεί να προσφέρουμε άπλετη αγάπη, να θυσιαζόμαστε κάθε μέρα, να εγκαταλείπουμε τις οικογένειές μας, ειδικά εσείς οι έγγαμοι ιερείς και τα στελέχη της Εκκλησίας μας για να βρίσκεστε σε κατασκηνώσεις, σε ιδρύματα μέρες ολόκληρες, μήνες, να αφήνετε τα δικά σας τα παιδιά και να δίνεστε στα παιδιά όλου του κόσμου και παρά ταύτα να δοκιμάζετε και εσείς το πικρό ποτήρι της συκοφαντίας, της κατακρίσεως, της έλλειψης κατανοήσεως, γιατί οι άνθρωποι ξέρουν να ζητούν και να ψάχνουν μόνο το δικό τους, δε βλέπουν τίποτα από άλλο».

Κλείνοντας τον λόγο του ο Σεβασμιώτατος υπογράμμισε: «Θέλω να ευχαριστήσω την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ Ιερώνυμο, τον Πρόεδρο, Σεβασμιώτατο Σιδηροκάστρου κ. Μακάριο και τα μέλη της Συνοδικής Επιτροπής της Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος και όλους τους συνέδρους, οι οποίοι ήρθαν από περίπου 65 διαφορετικές περιοχές της Ελλάδος, ήρθαν στην όμορφη πατρίδα μας, στην όμορφη γη της Φθίας, ήρθαν κοντά μας και κοινοβιάσαμε μαζί, ζήσαμε μαζί τη χαρά της κοινότητας, τη χαρά της συνύπαρξης, τη χαρά της αλληλοπεριχωρήσεως, τη χαρά της κοινωνίας, της συναναστροφής. Αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος και το μεγαλύτερο μήνυμα.

Ζήσαμε αυτή την ευλογία, αυτό το δώρο που μας χάρισε η Εκκλησία μας και για αυτό σας καταθέτω ενώπιον κλήρου και λαού και του ευλογημένου ποιμνίου της τοπικής μας Εκκλησίας εδώ από τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Παντελεήμονας Καμένων Βούρλων αλλά και μέσα από τους δέκτες της τηλεοράσεως, την ευγνωμοσύνη ενός Επισκόπου της Εκκλησίας για όλους τους εθελοντές, τις εθελόντριες της αγάπης του Ευαγγελίου και του κηρύγματος του Χριστού και της κατηχήσεως.

Πρόκειται για χιλιάδες εθελοντές και εθελόντριες, όχι για επαγγελματίες καλοπληρωμένους μισθοφόρους σαν αυτούς που βγαίνουν να κάνουν προσηλυτισμό από τις διάφορες αιρετικές ομάδες μέσα στον κόσμο, εθελοντές και εθελόντριες, νέα παιδιά, παλληκάρια και κοπέλες που αφιερώνουν χρόνο, ικμάδα, αφιερώνουν όνειρα, ιδρώτες για να δοθούν και να προσφέρουν την αγάπη του Χριστού και να μεταφέρουν το μήνυμα του Ευαγγελίου με σύγχρονο τρόπο, με παιδαγωγικό τρόπο αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία που προσφέρει η επιστήμη κι η τεχνολογία, αλλά πάνω από όλα με μία ανόθευτη παραδοσιακή πατρώα αγάπη. Δεχθείτε την ευγνωμοσύνη και της Ιεραρχίας μέσα από το δικό μου ταπεινό πρόσωπο, αλλά και κυρίως της κοινωνίας, της κοινωνίας των πολιτών, η οποία δεν ξεχνά.

Πόσο ωφελούμαστε από την χριστιανική αγωγή, από την κατήχηση από την ενορία, από τον παπά του χωριού, από τον αγράμματο παπά του χωριού, ο οποίος μπορεί να τρέμουν τα χέρια του και να είναι 100 ετών, αλλά με τρεμάμενα χέρια τραβάει το σκοινί της καμπάνας και χτυπάει ακόμα την καμπάνα και διατρανώνει ακόμα και ολιγογράμματος ων και φωνάζει μέσα στα φαράγγια και μέσα στα χωριά: «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος».

Αυτό το νερό ποτίζει τις ρίζες της Ορθοδοξίας και της πατρίδας και του Γένους και ο λαός δε λησμονά, μην απογοητευόμαστε, είναι περασμένο στο DNA και το DNA δεν διαγράφεται, δεν εξαλείφεται, είναι περασμένη αυτή η παράδοση, αυτή η διδαχή, αυτό το γάλα, το οποίο μας μεγάλωσε και αυτό το νερό το οποίο μας ξεδίψασε κι αυτός ο αέρας, ο οποίος καθάρισε τα σωθικά μας.

Δεχθείτε την ευγνωμοσύνη, την ευχαριστία και την αγάπη και εσείς πατέρες επιστρέφοντας και αξιότιμοι συνεργάτες μας, επιστρέφοντας στον τόπο της διακονίας σας να ενδυναμώσετε και να μεταφέρετε ένα μήνυμα αυτοπεποίθησης, ένα μήνυμα αισιοδοξίας και ένα μήνυμα ελπίδας και ένα μήνυμα αναγνώρισης της διακονίας όλων όσων διακονούν αυτό τον ευαίσθητο χώρο της κατήχησης, της δια βίου μάθησης, της εκπαίδευσης, της παιδείας και του πολιτισμού μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτός είναι ο αμπελώνας του Κυρίου.

Η Κατήχηση είναι ο αμπελώνας του Κυρίου. Βασιλεία των ουρανών είναι η Κατήχηση, φανέρωση της Βασιλείας μέσα στον κόσμο. Ευγνωμονούμε τους κατηχητές και τις κατηχήτριες της Εκκλησίας μας».

Εκ μέρους των συνέδρων, ο Άγιος Γραμματεύς της Συνοδικής Επιτροπής Αρχιμ. π. Πολύκαρπος Μπόγρης ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο κ. Συμεών, καθώς και όλους τους συνεργάτες του για την αρχοντική και αβραμιαία φιλοξενία όλες αυτές τις ημέρες, καθώς και για την άρτια διοργάνωση και διεξαγωγή του Συνεδρίου στην όμορφη Λοκρίδα και στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος.

Ακολούθησε εκ μέρους του Προϊσταμένου του Ναού, του Αρχιμ. π. Χριστοφόρου Κολοκυθά και του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου πρωινό στο παρακείμενο Πνευματικό Κέντρο του Ναού, όπου και πραγματοποιήθηκε η καταληκτήριος συνεδρία του Ζ’ Πανελλήνίου Συνεδρίου Νεότητος.

Τέλος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών μαζί με την πατρική του ευχή διένειμε σε όλους τους συνέδρους αναμνηστικές ευλογίες.