Του  Β. Χαραλάμπους, θεολόγου.

Αρκετοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί οι οποίοι ασχολούνται με τις διάφορες εναλλακτικές θεραπείες, παρεπόμενα ακολουθούν και κάποια  εναλλακτική δίαιτα.  Άλλο είναι να υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας και να υπάρχει χρεία αποφυγής κάποιων τροφών κι άλλο είναι η αποφυγή κρέατος η οποία ερείδεται σε κάποια εναλλακτική δίαιτα, την οποία τηρούν με καταπληκτική ακρίβεια, ενώ στο θέμα της Νηστείας της Εκκλησίας μας η ακρίβεια ερμηνεύεται πολλές φορές ως ακρότητα.

 Ενώ στα ζητήματα κάποιας εναλλακτικής δίαιτας, καμιά παρέκκλιση δεν δέχονται, στο θέμα της Νηστείας της Εκκλησίας μας, παρουσιάζονται ως εκφραστές της διάκρισης και ομιλούν κατά το δοκούν για ‘’οικονομία’’.  Είναι αλήθεια ότι σε συζητήσεις με αυτούς που θέλουν ‘’να παρουσιάζονται πιο διακριτικοί και από τους Αγίους Πατερες’’, όπως έλεγε και ο Όσιος Παΐσιος, στο ζήτημα της εφαρμογής κάποιας εναλλακτικής δίαιτας, η ακρίβεια τήρησής της προκαλεί ερωτηματικά.

 Παρατηρούμε δυστυχώς κάποιους Ορθόδοξους Χριστιανούς, που ενώ για την άσκηση της θεσπισθείσας από την Αγία μας Εκκλησία Νηστείας, είναι πολύ ‘’επιεικείς’’,  για τις εναλλακτικές δίαιτες η ακρίβειά τους εγγίζει όρια που προξενούν απορία, καθότι είναι εξαιρετικά είναι γνωστή η μεγάλη δυσκολία να ακολουθήσει κάποιος που ζει στον κόσμο, την διαπαντός αποφυγή βρώσης κρέατος.  Έτσι η αποφυγή βρώσης κρέατος, καθιστά σύμφωνα με τη στάση τους ευκολότερη τη είσοδο στο στάδιο της Νηστείας, κάτι που τελικά αποδεικνύεται εξωεκκλησιαστική ψευδαίσθηση.

 Και δυστυχώς την όλη επιχειρηματολογία τους την επενδύουν με το ότι, στη στάση τους αυτή, σε αυτό το ‘’κράμα’’ εναλλακτικής δίαιτας και νηστείας που εφαρμόζουν, συνηγορούν και κάποιοι Ιερωμένοι. Αυτό όμως ποσώς δεν καθιστά εκκλησιαστική τη στάση τους.  Η Εκκλησία μας παρά τις λίγες και μεμονωμένες απόψεις κάποιων Ιερωμένων, έχει ξεκάθαρη θέση, τόσο για τις εναλλακτικές θεραπείες, όσο και για τις εναλλακτικές δίαιτες.

Το θέμα της νηστείας πρέπει να αντιμετωπίζεται πάντοτε με βάση το κάλλος που προσέδωσε στην αρετή αυτή η Εκκλησία μας.  «Υποδεξώμεθα των νηστειών το χάρισμα ως θεοδώρητον», ψάλλομε στον Όρθρο της Δευτέρας της Α΄ Εβδομάδος των Νηστειών.  «Θεοδώρητον χάρισμα», καλείται ο της νηστείας αγώνας, καταδεικνύοντας τοιουτοτρόπως το κάλλος της νηστείας που έχει θεσπίσει η Αγία μας Εκκλησία.  «Ημέρα σωτήριος», επίσης καλείται η νηστεία στην Υμνολογία της Εκκλησίας μας.  Σωτήριος καλείται  η της Νηστείας είσοδος, γιατί όντως εις σωτηρία άγει.

Την αρχοντιά της της Νηστείας της Εκκλησίας μας,  τη δίδαξαν με τη βιοτή τους μεγάλοι Άγιοι, σαν τον Όσιο Παΐσιο και την Αγία Σοφία της Κλεισούρας.  «Οι πνευματικοί άνθρωποι το κάνουνε για ψυχική ωφέλεια, για τον αληθινό Θεό», έλεγε ο Άγιος Πορφύριος.  Όταν αναλογιστεί κανείς το κάλλος της Νηστείας της Εκκλησίας μας θα αποφύγει  αυτή την  ‘’εναλλακτική συνέχεια’’, με το ‘’κράμα’’ εναλλακτικής δίαιτας και νηστείας.