Ένας διεθνής συνασπισμός 100 περίπου ομάδων υπεράσπισης και εμπειρογνωμόνων για την ανάπτυξη των παιδιών δήλωσε ότι το Instagram του Facebook για παιδιά κάτω των 13 ετών, θα  εκμεταλλευτεί τα παιδιά με ποικίλους τρόπους θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία και την ευημερία τους.

Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Από ιστοσελίδα Children’s Health Defense

20 Απριλίου 2021 (Children’s Health Defense) – Ένας διεθνής συνασπισμός 35 ομάδων υπεράσπισης καταναλωτών και 64  εμπειρογνωμόνων στην ανάπτυξη των παιδιών ζήτησαν την περασμένη εβδομάδα από το Facebook να αποσύρει τα σχέδιά του για τη δημιουργία μιας έκδοσης του Instagram για παιδιά κάτω των 13 ετών.

Σε ένα δελτίο τύπου, ο  ανωτέρω συνασπισμός, με επικεφαλής την “Εκστρατεία για μια παιδική ηλικία χωρίς εμπορική εκμετάλλευση”, δήλωσε ότι σύμφωνα με την έρευνα, «ιδιαιτέρως το Instagram, εκμεταλλεύεται τον φόβο των νέων να “μείνουν εκτός” και την επιθυμία τους για αποδοχή από τους φίλους τους».

Το Instagram ως τώρα απαιτεί από τους χρήστες του να είναι 13 ετών και άνω για να δημιουργήσουν λογαριασμό, αλλά τον Μάρτιο, η Buzzfeed ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα μελλοντικά σχέδια του «γίγαντα»  να δημιουργήσει μια έκδοση της πλατφόρμας για άτομα ηλικίας κάτω των 13 ετών, ώστε να τους επιτρέψει να «χρησιμοποιήσουν με ασφάλεια» το Instagram για πρώτη φορά. Το Facebook είπε στη Guardian ότι η εταιρεία εξέταζε μια «ελεγχόμενη από τους γονείς έκδοση» του Instagram, παρόμοια με την εφαρμογή Messenger Kids που είναι για παιδιά μεταξύ 6 και 12 ετών.

instagram 02

Αλλά σε μια επιστολή τους προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Facebook, Mark Zuckerberg, οι ειδικοί ανάπτυξης παιδιών και οι ομάδες καταναλωτών επέκριναν την κίνηση:

«Η αδιάκοπη εστίαση της πλατφόρμας στην εμφάνιση, την αυτοπροβολή και την αναγνωρισιμότητα, δημιουργούν προκλήσεις για την ιδιωτικότητα και την ευημερία των εφήβων… Τα μικρότερα παιδιά είναι λιγότερο ικανά αναπτυξιακά να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις, καθώς συγχρόνως μαθαίνουν να εξερευνούν τις κοινωνικές σχέσεις, τις φιλίες και την εσωτερική τους αίσθηση δύναμης, ενώ  ηλικιακά βρίσκονται σε μία κρίσιμη φάση ανάπτυξης.»

Οι συντάκτες της επιστολής ανέφεραν ότι το μακροχρόνιο ιστορικό εκμετάλλευσης και έκθεσης των νέων σε κίνδυνο από την πλευρά του Facebook, καθιστά την εταιρεία ιδιαίτερα ακατάλληλη να περιφρουρήσει μια ιστοσελίδα κοινής χρήσης φωτογραφιών και κοινωνικών μηνυμάτων για παιδιά.

Οι ομάδες υπέδειξαν ειδήσεις σχετικές με διαρροή εγγράφων, όπου το Facebook καυχάται στους διαφημιστές ότι έχει τη δυνατότητα να στοχεύσει στους έφηβους, ακριβώς τη στιγμή που εκείνοι αισθάνονταν άσχημα για τον εαυτό τους και επιπλέον όταν έχουν αρνητικές σκέψεις για το σώμα τους.

Η επιστολή ανέφερε περισσότερες από 20 μελέτες σχετικές με τον αρνητικό αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά.

Σύμφωνα με τις ανωτέρω μελέτες:

Η υπερβολική χρήση των οθονών και η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνδέονται με ποικίλους κινδύνους για τα  παιδιά και τους εφήβους, όπως η παχυσαρκία, η χειρότερη ψυχολογική κατάσταση, η μειωμένη χαρά, η χειρότερη ποιότητα ύπνου, ο αυξημένος κίνδυνος κατάθλιψης και η αύξηση των εκδηλώσεων που σχετίζονται με την αυτοκτονία, όπως ο αυτοκτονικός ιδεασμός, ο σχεδιασμός και οι απόπειρες αυτοκτονίας.

Το 59% των εφήβων στις ΗΠΑ ανέφεραν ότι δέχονται εκφοβισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μια εμπειρία που συνδέεται με αύξηση και στις επικίνδυνες συμπεριφορές όπως το κάπνισμα και ο αυξημένος κίνδυνος αυτοκτονίας.

Τα έφηβα κορίτσια αναφέρουν ότι αισθάνονται πίεση να δημοσιεύουν σεξουαλικές selfies για να τραβήξουν τη προσοχή και να έχουν κοινωνική αποδοχή από τους συνομηλίκους τους.

Μόνο το 2020, το Facebook και το Instagram ανέφεραν 20 εκατομμύρια φωτογραφίες σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών. Το Instagram αντιμετώπισε κριτική, επειδή δεν κατάφερε να αντιδράσει εγκαίρως στις αναφορές εκμετάλλευσης.

Η Royal Society for Public Health εκτίμησε το Instagram ως τη χειρότερη κοινωνική πλατφόρμα για την ψυχική υγεία των νέων.

Οι αστυνομικές αναφορές στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρουν περισσότερες περιπτώσεις σεξουαλικής παγίδευσης από το Instagram από οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα.

Σύμφωνα με την επιστολή,  έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2020 έδειξε ότι «τεράστιες ποσότητες δεδομένων» από εφαρμογές που χρησιμοποιούν τα παιδιά για να παίζουν παιχνίδια, στάλθηκαν στη βάση δεδομένων του Facebook Graph, ωστόσο «δεν έχει καταβληθεί προσπάθεια από την εταιρεία σας να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των δεδομένων των παιδιών, τα οποία εσείς διαθέτετε ή επεξεργάζεστε για σκοπούς μάρκετινγκ.» Η επιστολή σημειώνει  επίσης, ότι το 2019, ένα λάθος προγραμματισμού  στο Messenger Kids του Facebook επέτρεψε στα μικρά παιδιά να παρακάμψουν τους γονεϊκούς ελέγχους και να συνομιλήσουν με ξένους.

Στους υπογράφοντες την επιστολή περιλαμβάνονται οι : Center for Humane Technology, Common Sense, 5Rights Foundation, Center for Digital Democracy, ParentsTogether Action, Global Action Plan UK και οι δημιουργοί του “The Social Dilemma,”  ενός ντοκιμαντέρ για τις κρυφές ατζέντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των πλατφόρμων αναζήτησης.

Όπως ανέφερε ο The Defender τον Ιανουάριο, το Instagram δημιούργησε πρόσφατα την καρτέλα “Shop” που οι ειδικοί λένε ότι υπάρχει αποκλειστικά με σκοπό την καπιταλιστική παρακολούθηση. Ο Nazanin Andalibi, Ph.D., από το «Κέντρο Ευθύνης των Κοινωνικών Μέσων» και το «Κέντρο Δεοντολογίας, Κοινωνίας και Πληροφορικής», έγραψε:

«Ως ερευνητής που μελετά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους ανθρώπους και την κοινωνία, ανησυχώ για τις επιπτώσεις της καπιταλιστικής παρακολούθησης. Αυτή  η παρακολούθηση εμπλέκει εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  και  επωφελούνται από τη συλλογή δεδομένων των χρηστών, την πραγματοποίηση αλγοριθμικών συσχετισμών σχετικά με τις προτιμήσεις των ατόμων και τη χρήση αυτών των πληροφοριών για τη στόχευση των ατόμων μέσω διαφημίσεων.»

Ο κορυφαίος ανταγωνιστής του Instagram στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – το TikTok – έχει ήδη μια εφαρμογή προσαρμοσμένη στα παιδιά κάτω των 13 ετών. Σύμφωνα με την TechCrunch, η TikTok αναγκάστηκε να “περιορίσει ηλικιακά την εφαρμογή της” ως αποτέλεσμα του διακανονισμού που έκανε με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC). Το FTC έλεγξε το Musical.ly (την εφαρμογή που έγινε κατόπιν TikTok) για τις παραβιάσεις του Κανονισμού Προστασίας του Απορρήτου των Παιδιών στο Διαδίκτυο (Children’s Online Privacy Protection Rule, COPPA).

Η TechCrunch ανέφερε: «Το Facebook πιθανότατα βρίσκεται σε μια ανάλογη θέση κατά την οποία οφείλει να ελέγξει ηλικιακά το  Instagram, ώστε να κατευθύνει σωστά τους υπάρχοντες ανήλικους χρήστες του σε μια εμπειρία χρήσης συμβατή με την COPPA. Πάντως, το Facebook έχει λόγους να υποστηρίζει ότι δεν θα πρέπει να ξεκινήσει τη χρήση της εφαρμογής του για τους κάτω των 13 ετών, καθώς δεν το έκανε ούτε το Tik Tok. Τα πρόστιμα της FTC, ακόμη και όταν είναι ιστορικού μεγέθους, έχουν ελάχιστο αντίκτυπο μπροστά στα έσοδα των τεχνολογικών γιγάντων.»

Τον Δεκέμβριο, η FTC εξέδωσε κοινή δήλωση προς υποστήριξη μιας έρευνας σχετικά με τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης  στα παιδιά. Η δήλωση αναφέρει σε κάποιο σημείο της:

«Το FTC επιθυμεί να κατανοήσει τον τρόπο που  τα επιχειρηματικά μοντέλα επηρεάζουν αυτό που ακούνε και βλέπουν οι Αμερικανοί, με ποιον μιλούν και ποιες πληροφορίες μοιράζονται. Αυτά τα ερωτήματα ωθούν, ώστε να αποκαλυφθεί πως γίνονται στόχοι και πως ομαδοποιούνται τα παιδιά και οι οικογένειες.»