Του Πρωτοψάλτου Χρήστου Τσακίρογλου


κάθοδος τν χορν σ συγκεκριμένες στιγμς τν εροπραξιν τς κκλησίας μας πως προβλέπει τ λεγόμενο ν πολλος γραφο τυπικ το Πατριαρχικο Ναο, εναι μία κόμη πόδειξη το πόσο προσεκτικο πρξαν ο εροψάλτες χι μόνο μ τν χο, λλ κα μ τν εκόνα πο κπέμπεται μέχρι κα σήμερα π τ ερ ναλόγια. Διότι δν πρέπει ν ξεχνάμε τι ατ πο προσφέρει Νας κατ τν κοιν προσευχ εναι πέραν τν πολοίπων, κα μία γλυκι βροχ γι τς ασθήσεις.  σφρηση το θυμιάματος, κο τς εχς, το ναγνώσματος το μνου, ρεθίζονται μαζ μ τν ραση τν ερν εκόνων, λλ κα μ τν θέαση νς κκλησιαστικο πληρώματος πο μ τς κινήσεις του δν μς φήνει περιθώρια μφισβήτησης τι βρισκόμαστε πλέον σ ναν χρο μετανοίας, σ ναν κοιν τόπο λατρείας το περκόσμιου, που κυριαρχε κατ μίμηση το Παραδείσου μία σεμν (κα χι σεμνότυφη) εροπρέπεια.

κίνηση ατ δν εναι μία μηχανιστικ δήλωση προτεσταντικο τύπου. κφράζει ελάβεια, ταπείνωση κα συναίσθηση το τί ψάλλουμε, τί τελεται τν συγκεκριμένη χρονικ στιγμή περίοδο. Μ τ τρόπο δ ατν ο χορο ς λλοι διάκονοι, σηματοδοτον μ τν κίνησή τους ατν στν λαϊκ πο εναι μακρι π τν λειτουργικ τάξη, τν ερότητα τς στιγμς. 
Ο κολουθίες μας πως κα νθρώπινη ζωή, εναι γεμτες μ κορυφώσεις λλ κα φησυχασμούς. Στν ρθρο γι παράδειγμα φησυχασμς εναι τ Καθίσματα – τ ποα μάλιστα κατ ρχαα παράδοση ψάλλονταν πως ναφέρει κα χαρακτηρισμός τους – ν κορύφωση εναι Δοξολογία. Ο χορο γι τν κόσμο κπροσωπον τν 
λαό, ν γι τν Παράδεισο τος γγέλους. Τ σμα, λικ ϋλο, δν μένει παθς στν θέα τν Θείων Μυστηρίων, λα εναι να. λα συμπάσχουν στ Θεο Πάθος, λα χαίρονται στν Θεία εφροσύνη, λα κάμπτονται στν Θεία ταπείνωση Το πάντων Δημιουργο. Πατριαρχικς Νας μέσ μις τέτοιας λεπτς ντιμετώπισης τν δρώμενων τς κοινς προσευχς, ποα εναι σίγουρα ποτέλεσμα τς στάσης ελαβν πρωτοψαλτν το παρελθόντος κα παρέμεινε ς παράδοση π συνεχιστς τς διας λογικς, ποδεικνύεται κόμη μία φορ παράδειγμα πρς μίμησιν λων μς πο δν χουμε, παρ μόνο ναν κοιν τόπο διακονίας, τ ερ ναλόγιο.

Υ.Γ. Ο
περισσότεροι τάχατες ψάλτες πο φυσικ γνωρίζουμε τ πάντα (κα λίγα παραπάνω) γύρω π τν τέχνη μας, τέτοιες κινήσεις θεωρομε τι δν φορον, παρ μόνο τν Πατριαρχικ Ναό. ν σχύει κάτι τέτοιο, καί πρέπει ν εμαστε κίνητοι στς θέσεις μας πως δογματικ ποστηρίζουν κάποιοι, ποιόν προτρέπει ερέας μ τ «Τς κεφαλς μν τ Κυρί κλίνομεν» ν χι κα μς τος ψάλτες πο εμαστε λαός; μήπως κα ατ τ κέλευσμα λέγεται μόνο στ Φανάρι; σν ν λατρεύουν λλον Θε στν ϊ Γιώργη, ν μες προτιμομε τ ξεκούμπωτο ράσο, τν ατοδιεύθυνση το τομικο μας χορο μ κινήσεις μιμούμενοι τ προτεύοντα, κα μ ναρθρες πολλς φορς κραυγς μιμούμενοι τ ατά. πόστολος Παλος γράφει διαχρονικά: λόγος γρ το σταυρο τος μν πολλυμένοις μωρία στί, τος δ σωζομένοις μν δύναμις Θεο στι. (Α Κορ. 1,18). ελάβεια πως γάπη κα ρωτας, δν εναι ποκλειστικ κτμα κανενς προσώπου χώρου.