Γράφει ο Αιμίλιος Πολυγένης

Όταν διάβάζα το βιβλίο του Γέροντα Ισαάκ για τον Άγιο Παΐσιο μου έκανε μεγάλη εντύπωση το κεφάλαιο ”Υπέρ του Γένους και της Πατρίδος”.

Εκεί ο Γέροντας Ισαάκ γράφει: ”Ο Άγιος Παΐσιος σε θέματα της πατρίδος δεν ήθελε οι χριστιανοί να είναι αδιάφοροι. Πολύ λυπόταν που έβλεπε πνευματικούς ανθρώπους να επιζητούν να βολευτούν οι ίδιοι και να μην ενδιαφέρονται για την πατρίδα. Σε μία εποχή που ο σατανάς οργιάζει και οι άνθρωποί του οργανώνονται, οι Έλληνες βρίσκονται σε νάρκη. Τον εαυτό του μόνο κοιτάζει να βολέψει ο καθένας και τίποτε περισσότερο και ό,τι κι αν τους κάνεις, κι όσο κι αν τους κουνήσεις με τίποτα δεν ξυπνούν”.

Στο κεφάλαιο αυτό φαίνεται καθαρά ο καημός και η αγωνία του Αγίου Παϊσίου, πως οι υπεύθυνοι δεν αντιλαμβάνονται που οδηγούμαστε.

Σήμερα ξημερώνει 11 Σεπτεμβρίου όπου πριν από 400 ολόκληρα χρόνια επί πέντε ώρες οι Αγαρηνοί επιστράτευσαν επαγγελματία σφάχτη και έγδερναν στα Ιωάννινα τον φλογερό Μητροπολίτη Λαρίσης και Τρίκκης Διονύσιο τον Φιλόσοφο.

Αυτός ο φλογερός Μητροπολίτης εάν και ζούσε σε πιο δύσκολη εποχή από ότι ζούμε σήμερα, σήκωσε το ανάστημά του με μία χούφτα Έλληνες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία για την ελευθερία της πατρίδος.

Οποιοσδήποτε μπορεί να ανατρέξει στο διαδίκτυο για να διαβάσει για την ζωή του Μητροπολίτη Διονυσίου, τις σπουδές του, την ακαδημαϊκή του κατάρτιση καθώς και τις εφτά γλώσσες που μιλούσε μέχρι τα τριανταεννιά του χρόνια.

Ξημέρωνε 11 Σεπτεμβρίου του 1611 όταν οι Τούρκοι βρίσκουν τον Διονύσιο, ο οποίος κρυβόταν σε μια σπηλιά πάνω στην οποία είναι χτισμένο το Κάστρο των Ιωαννίων μετά από προδοσία.

Από εκείνη την ώρα αρχίζει το μαρτύριο με την βασανιστική ανάκριση που τον υπέβαλε ο Οσμάν Πασάς, ο οποίος εξοργισμένος ζήτησε να του απαντήσει στην ερώτηση γιατί προκάλεσε την εξέγερση.

Τότε ο φλογερός Μητροπολίτης Διονύσιος απαντά: «Πολέμησα για να ελευθερώσω τον λαό μου από τα βάσανα και την τυραννία σας».

Ο Οσμάν Πασάς διατάζει να τον γδάρουν ζωντανό κάτι που αποτελούσε την θηριώδη οθωμανική τιμωρία.

Το μαρτύριο του Διονυσίου κράτησε πέντε ώρες, όπου το γδαρμένο δέρμα του το γέμισαν με άχυρα και το περιέφεραν από πόλη σε πόλη μέχρι την Κωνσταντινούπολη.

Το θέαμα ήταν τόσο φρικτό που μόλις το αντίκρυσε πετάχτηκε πάνω από το φόβο του ακόμα και ο ίδιος ο Σουλτάνος.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι Τούρκοι απέδωσαν στον Μητροπολίτη το προσωνύμιο «Σκυλόσοφος», το οποίο είχε ειρωνικό χαρακτήρα ως παραφθορά του Φιλόσοφος.

Το Πατριαρχείο καθαίρεσε τον ασπρομάλλη Ανταρτοδέσποτα για τις προσπάθειες του να οργανώσει επαναστατικό κίνημα, αλλά εκείνος δεν το έβαλε κάτω.

Παρόλα αυτά σήμερα στα Ιωάννινα μπροστά στην σπηλιά του μαρτυρίου του υπάρχει τιμητική μαρμάρινη στήλη για να υπενθυμίζει την ηρωική μορφή του φλογερού Μητροπολίτη Διονυσίου.

Επίσης σε κεντρική πλατεία των Τρικάλων τοποθετήθηκε με ιδιαίτερες τιμές προτομή του Μητροπολίτη Διονυσίου με το σύνθημα «Τρίκκη Βυζάντιον ανακτήσει».

Ακόμη να σημειωθεί ότι ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρός Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, είχε περιλάβει τον Διονύσιο τον Φιλόσοφο ανάμεσα στους ένδοξους νεομάρτυρες της Εκκλησίας και του είχε αφιερώσει διεξοδική μελέτη.

Τέλος ο εν λόγω φλογερός Μητροπολίτης αποτελεί τρανό παράδειγμα για όλους τους Χριστιανούς σ’ αυτές τις δύσκολες ημέρες που ζούμε.