Αγ.Νικοδήμου του Αγιορείτου

 

1η ζημία που προξενον ες τν αυτν τος κενοι που μαρτάνον μ λπίδα μετανοίας, εναι ποσότης κα τ πολ πλθος τν μαρτιν που κάνουν. Διότι ατο χοντες εκολον τ ν ξομολογηθον τς μαρτίες τους μ κάποιαν λίγην κατάνυξιν, κα νομίζοντες πς ες τοτο στέκει λη τους μετάνοια, δι τν εκολίαν ατν κα τν ψεύτικην λπίδα, πίπτουν πειτα ο ταλαίπωροι ες τ πάθη, κα φο πέσουν μίαν φορν, φήνουν πλέον τ χαλινάρι το λογικο κα τς προσοχς κα τρέχουν σν λογα ζα ες τν στράταν τς πωλείας.

θεν ποις μπορε ν παριθμήσει τ πεσίματα που κάνουν; σες φορς ερουν τρόπον κα τόπον ρμόδιον, εθς πίπτουν ες τν μαρτίαν· σες φορς θελήσει κακ τν ρεξις, εθς πίπτουν· σες φορς τος λθη κακς λογικός, εθς πίπτουν κα ες τ ργον· χάριν μως περιεργείας, ς κάνουμεν ναν καθαρν λογαριασμόν, δι ν δομεν πόσον εναι ατ τ πλθος τν μαρτιν που κάνουν.

Πολλο π τούτους τος μαρτωλούς, που χουν δι εκολην τν συγχώρησιν τν μαρτιν τους μ τν ξομολόγησιν, ες κάθε μέραν μίαν μ τν λλην μπορον ν πράξουν δέκα μαρτίες, τόσον μ τ πονηρ ργα τους, σον κα μ τς κακές τους πιθυμίες, κα μ τς φύλακτες συνομιλίες τους, κα μ τς πρεπες δονές τους· ξαιρέτως δ μάλιστα μ τ σκάνδαλα που δίδουν ες τους λλους κα θανατώνουν τς ψυχς τν. θεν κατ τ μέτρον ατό, λογαριασμς τν μαρτιν τος ες να μήνα θέλει φθάσει ες τριακόσιας μαρτίας· κα κολούθως ες ναν χρόνον θέλουν κάμνει περισσότερον π τρες χιλιάδας μαρτίας· στε που κάθε νας π τος τιούτους, ες ναν χρόνον θέλει χτυπήσει περισσότερον π τρες χιλιάδες φορς τς πόρτες το δου. Τώρα τί δύσκολον εναι ν πιστεύσωμεν, τι δικαιοσύνη το Θεο θ νοίξει μία φορν ες ναν τοιοτον μαρτωλν τς πόρτας το δου κα ν τν φήσει ν πέσει μέσα ες κείνην τν βυσσον;

  2η ζημία που προξενον ες τν αυτν τος κενοι που μαρτάνουν μ τν λπίδα τς ξομολογήσεως κα μετανοίας, εναι ποιότης κα περβολ τν μαρτιν που κάνουν, διότι ατο μ τν ψεύτικον λογαριασμν που κάνουν, λέγοντες «θ ξομολογηθ» μ τοτο λέγω μαρτάνουν χωρς κανέναν φόβον κα συστολν· βυθίζονται ες τ βάθη κα ες τν πλέον καθαρτοτέραν λάσπην τς μαρτίας. Πράτουν διάντροπα κενα τ κακ που δν τ κάνουν οτε ο διοι ο σεβες κα πιστοι, κα κυλιόνται μέσα ες τν βόρβορον κενον κα ες τς καθαρσίας, ες τς ποίας δν κυλιόνται οδ ατ τ λογα ζα. λλ τί τος κάμνει κα Θεός; Δν λησμονε τν πονηρα τος ατήν, λλ ταν λθει καιρς τν παιδεύει, καθς τ λέγει μ τ στόμα το Προφήτη ση «μνησθήσεται τν δικιν ατν κα κδικήσει τς μαρτίας ατν» (Ωσηέ 9,9).

 
3η ζημία που προξενον ες τν αυτόν τους, ο μ λπίδα μετανοίας μαρτάνοντες, εναι ν γνώσ καταφρόνησις που ατο κάνουν ες τν σωτηρίαν τους κα ες λας τς ντολς το Κυρίου μετ τν μαρτίαν· διότι κατ τν Σολομώντα «ταν λθει σεβς ες βάθος κακν καταφρονε» Παροιμ. (18,3)
Ατο ταν φθάσουν ες τ σχατά της πονηρας πωρώνεται νος τους, σκληρύνεται καρδία τους, κα δν μετρον πλέον τν μαρτίαν γι τίποτε.
 Κάποιοι δ π ατος πηγαίνουν κόμη παρεμπρός, κα χι μόνο κατάφρονουν λλ κα ρέσκονται ες τ σφάλματά τους κα εφραίνονται ες ατά, κα καύχωνται σν σ μεγάλα τους κατορθώματα, ς λέγει Σολομν «, ο εφραινόμενοι π κακοίς, κα χαίροντες π διαστροφ κακή» (Παροιμ. 2,14) κα σαΐας «τν μαρτίαν ατν ς Σοδόμων νήγγειλαν, κα νεφάνισαν» (Ησ. 3,9).
 Κα ατο που πρότερον λεγον ς μαρτήσω κα λπίζω τι θέλω ξομολογηθ κα μετανοήσω· καταντον ες ναν βαθμόν, που φο φτάσουν ες τ βάθος τν κακν, δν θέλουν πλέον οτε ν ξομολογηθον, οτε ν μετανοήσουν· κα ο τοιοτοι Χριστιανο που φθάσουν ες τ σχατά της πονηρας, ν τύχει καμμίαν φορν κα θελήσουν, δν μπορον διότι συνήθεια τς μαρτίας γινεν ξις, κα ξις γινεν σν φύσις, κα σκλήρυνεν σν πέτραν τν καρδιά τους, κα τν κανεν ναίσθητον κα νεπίδεκτον μετανοίας κα διορθώσεως· κα οτως ποθαίνουν ο θλιοι, διόρθωτοι κα μετανόητοι.

Κα εναι θαμα μεγάλον πς κρατούν κα τν πίστιν τους, κα δν τν ρνονται· μολονότι κα μερικο ξ ατν φήνουν π τς χερας των φε ! κα ατν τν λοϋστερινν γκυραν τς πίστεως· διότι βίος πονηρς γενν κα δόγματα πονηρ ς λέγει Θεος Χρυσόστομος. Βλέπεις δελφέ, πόσας ζημίας κα ποταπν πώλειαν προξενον ες τν αυτν τους κενοι ο θλιοι μαρτωλο που μαρτάνουν μ τν ψεύτικην λπίδα, πς χουν ν μετανοήσουν κα ν ξομολογηθον; Δι τοτο σοφώτατα επεν γ. σαάκ, τι, ποιος μ λπίδα μετανοίας πίπτει ες δεύτερα μαρτήματα, ατς πονηραν μεταχειρίζεται μ τν Θεόν, κα νελπίστως θέλει ποθάνει, χωρς ν ξιωθε μετανοίας καθς λπιζεν.

Πνευματικά Γυμνάσματα σελ. 357-360