ττικς ρυθρμορφος κλικας (χρονολογείται γρω στ 485-480 π.Χ.). Παρουσιζει σκηνς π θηναϊκ σχολεο το 5ου αἰώνα π.Χ., ποδδεται στν γγειογρφο Δορη κα κτθεται στ ρχαιολογικ Μουσεο το Βερολνου.

 «Πρπει, γενικ, ν μποδζουμε τ παιδι π τό ν συναναστρφονται φαλους νθρπους, δεδομνου τι παρνουν κποιο μρος τς κακας τους. Ατ τ παργγελμα δνει Πυθαγρας μ τς ανιγματδεις φρσεις του, τς ποες θ παραθσω κα θ ξηγσω· ατς, λλωστε, χουν σημαντικ συμβολ σον φορ τν πκτηση τς ρετς. Γι παρδειγμα:“Μν δοκιμσεις μελανούρια”, πού σημανει μ συναναστρφεσαι μαρους στν ψυχ, γι τν κακ τους χαρακτρα.

“Μήν περνς πνω π τν ζυγό”, πού σημανει τι πρπει ν σβεσαι διατερα τ δικαιοσνη κα ν μν τν παραβαίνεις.“Μήν κθεσαι πνω σ χοίνικα”, δηλαδ ν ποφεγεις τν ργα κα ν προνοες γι ν προετοιμσεις τ παρατητα φδια.“Μή δνεις τ χρι σου στν καθνα”, ντ ν πε μν κνεις πολ εκολα σχσεις».
Πλουτρχου «θικ, Τμος 1, Περ παδων γωγς», κδσεις Κκτος, σελ. 85.

  Πλοταρχος ποσυμβολζει μερικς π τς ανιγματικς φρσεις πού λεγαν ο μυημνοι στν πυθαγορισμ, γι ν δεξει πσο πολ μπορον ν πηρεσουν ο συναναστροφς τος νους. 

λα μπορον ν πηρεσουν κα λα μπορον ν μεταδοθον π τν ναν στν λλον. Ο ψυχς κα ο συνειδσεις μις παρας λειτουργον σν συγκοινωνοντα δοχεα. ,τι πλεονζει στ μα θ εσρεσει στν λλη κ.ο.κ.

 Γι’ ατ χρειζεται τερστια προσοχ διαμρφωση το ερτερου περιβλλοντος κθε νου. Μέ παρα φαλων τ παιδ εναι ββαιο τι θ διαφθαρε. κακτητα, διαφθορ, διαστροφ, δικα, να, εναι κολλητικς.

  νατροφ τν παιδιν κα καθοδγηση τν νων πρς τν ετυχα, τν ευπραξα κα τν ρετ εναι να στοχημα πού ποτ δν μπορε ν σχυριστε κποιος τι κερδθηκε. Μπορε ν πρχουν στιγμς που τ πολιτισμικό σύνολο διαμορφώνει ένα καλ πλασιο νπτυξης κα ξλιξης τς νετητας, λλ δν μπορε ν ποκλειστε κα ν δυσρεστο «σενριο». νθς τς κοινωνας ν ταλαιπωρεται π τν στοχα τν κρατικν δομν σ λους τος τομες κα ν ξωθεται σ ποκοπ π τν θνικ κορμ δι τς μεταναστεσεως. 

  πσης, στορα χει ποδεξει τι πρχουν κα περιπτσεις που σ περιδους γενικς πτσης κα παρακμς νετητα δναται ν σηκσει στος μους της «τ ρμα το λιου» κα ν τ φρει πνω π τν δοκιμαζμενο λα. ταν ο νοι ξεστρατζουν, εναι σγουρο τι κποιοι νλικοι πδειξαν πλημμλεια στν κτλεση τν παιδαγωγικν καθηκντων τους. ταν λα δεχνουν ν πηγανουν καλ, εναι πολ νωρς γι… πανηγυρισμος. Το μνο πού μπορον ν κνουν ο γονες κα πλις γι’ ατ τ θμα εναι ν γωνζονται διαρκς κα πεισμνως, χοντας ς βσεις κα θεμλια τν πνευματικ παραγωγ τν κολοσσν το λληνικο πνεματος. κλασικ γραμματεα, πρα π θησαυροφυλκιο πιστημονικν γνσεων κα νυπρβλητων καλλιτεχνικν δημιουργημτων, εναι πι γκυρη, δοκιμασμνη κα λειτουργικ παιδευτικ «συνταγ» πού πρχει. 

Πλοταρχος (46-120μ.Χ.), δισημος, σεβαστς μστης κα φιλσοφος πού νκει στ «σχολ» το μσου Πλατωνισμο κα μ ργο πού ποτλεσε μα «γφυρα» ποία κατληγε στ κνημα τν Νεοπλατωνικν, σχολθηκε πιμελς μ τ θεωρητικ πρόβλημα της διαπαιδαγγησης τν νων. Στο «Περ Παδων γωγς» συνθτει γνσεις, μεθδους κα πληροφορες π διφορες σχολς σκψης το ρχαου λληνικο κσμου, τς κλαϊκεει κα προσφρει τ δικ του πτικ γι τ ζτημα, ποα εναι αντιδιαμετρικ ντθετη μ τν να τς γγαρεας, τς διεκπεραωσης μετδοσης νς θροσματος καννων. 

  Γι τν Πλοταρχο ποστολ το παιδαγωγο εναι θεϊκ. Το ργο ατ παραμνει θνατο. Συγκεκριμνα ναφρει: «π τ δικ μας γαθ, μως, παιδεα εναι τ μνο θνατο κα θεϊκ. Τα κυριτερα λων στοιχεα τς νθρπινης φσης εναι δο, νος κα λγος. νος, φ’ νς, κυβερνει τν λγο, ν λγος πηρετε τν νο, πού δν αλσκεται π τν τχη, δν φαιρεται π τ συκοφαντα, δν φθερεται π τν αρρστια, δν καταστρφεται π τ γηρατει. Μνο νος, δηλαδ, γηρσκοντας μπορε ν νανενεται, κα χρνος, πού φαιρε λα τ λλα, μ τ γηρατει, προσθτει τ γνση. πλεμος, ξ λλου, πού σν χεμαρρος παρασρνει κα σαρνει τ πντα, μνο τν παιδεα δν μπορε ν’ ρπξει».