του Βασιλείου Χ. Στεργιούλη, θεολόγου

 

Έντονο προβληματισμό προκαλούν όσα συμβαίνουν στη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης.

Όπως είναι γνωστό, οι καθηγητές του Τμήματος Θεολογίας αποφάσισαν κατά πλειοψηφία την ίδρυση Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών. Γεγονός που προκάλεσε ποικίλα αρνητικά σχόλια.  Δεν έλαβαν υπόψη τους οι κύριοι καθηγητές που ψήφισαν υπέρ της ίδρυσης του εν λόγω Τμήματος ότι η Ορθόδοξη Θεολογική Σχολή Χάλκης παραμένει αυθαιρέτως κλειστή επί μισό περίπου αιώνα από τους γείτονές μας; Και ότι ο πρωθυπουργός τους, που είναι μουσουλμάνος Θεολόγος δεν ευαισθητοποιείται να την ανοίξει, παρά τις επί τόσα χρόνια εκκλήσεις; Ούτε σκέφθηκαν, αν είναι δυνατό να λειτουργήσει Τμήμα Ορθοδόξου Θεολογίας σε Ισλαμική Θεολογική Σχολή;

Δεν αντιλαμβανόμαστε το λόγο για τον οποίο έπρεπε να ιδρυθεί Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή. Δεν μπορούσε να ιδρυθεί αυτό σε κάποια άλλη Σχολή ή Τμήμα; Όπως σ’ ένα γλωσσικό ή παιδαγωγικό; Εκεί ίσως άρμοζε περισσότερο, αφού σκοπός του εν λόγω Τμήματος, όπως λέγεται, είναι να εκπαιδεύει δασκάλους του Ισλάμ. Να γινόταν δηλαδή κάτι ανάλογο με το Τμήμα που εκπαίδευε παλιότερα δασκάλους του Ισλάμ στην Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, η οποία καταργήθηκε.

Τις ημέρες αυτές ανέκυψε θέμα στη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης εξ αιτίας της ενέργειας του Κοσμήτορα κ. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου να μεταφέρει, χωρίς απόφαση της Κοσμητείας, το υπέροχο ως έργο τέχνης σκαλιστό εικονοστάσιο με την εικόνα του Χριστού από τον κεντρικό χώρο εισόδου της Σχολής στον … 4ο όροφο, έξω από το παρεκκλήσιο. Καλά που δεν την πήγε στο υπόγειο!

Για την ενέργεια αυτή διαμαρτυρήθηκε ο πρώην Κοσμήτορας κ. Μιχαήλ Τρίτος με έγγραφό του προς τον Πρόεδρο του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας, στο οποίο μεταξύ άλλων τονίζει ότι: «Οι αποφάσεις για τέτοια θέματα παίρνονται από την Κοσμητεία και όχι μόνον από τον Κοσμήτορα. Ότι η Ορθόδοξη εικόνα του ιδρυτού της πίστεώς μας είναι το σήμα κατατεθέν και το σημείο αναφοράς για μια ορθόδοξη θεολογική Σχολή. Ως εκ τούτου πρέπει να βρίσκεται σε περίοπτη θέση για να δίνει την ορθόδοξη μαρτυρία της». Και ότι και επί της δικής του θητείας ως Κοσμήτορος ετέθη από συγκεκριμένο Πρόεδρο Τμήματος η πρόταση μεταφοράς του συγκεκριμένου εικονοστασίου. Συγκάλεσα, λέει, Κοσμητεία, η οποία, ύστερα από εμπεριστατωμένη συζήτηση του θέματος, απεφάσισε με ψήφους 4 προς 1, το εικονοστάσιο να παραμείνει στη θέση του.

Την αυθαίρετη ενέργεια που κ. Κοσμήτορα στιγματίζει και ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων κ. Παναγιώτης Τσαγκάρης τονίζοντας πως «Εκπλήσσει δυσάρεστα η αναφορά του Κοσμήτορα σε «ευπρεπισμό της Σχολής», ο οποίος πραγματοποιείται μεταξύ άλλων και με την μετακίνηση της εικόνας του Χριστού!». Χαρακτηρίζει ο κ. Τσαγκάρης την ενέργειά του Κοσμήτορα ως «τη μεγαλύτερη απρέπεια και ταυτόχρονα μια ασυγχώρητη βλασφημία προς το πρόσωπο του Ιησού Χριστού και προς την εικόνα Του». Και επισημαίνει  πως η επιχειρηματολογία και η φρασεολογία του κ. Κωνσταντίνου « είναι οι ίδιες ακριβώς που χρησιμοποιούν και οι άθεοι και οι κάθε λογής χριστιανομάχοι και εικονομάχοι».

Ευχόμαστε να πρυτανεύσουν σοβαρές και υπεύθυνες σκέψεις και αποφάσεις και η εικόνα να επανατοποθετηθεί στην αρχική της θέση. Για να αποτελεί το σημείο αναφοράς και τον ιδανικότερο συμβολισμό της Σχολής.